| Biuro Turystyki Kajakowej AS-TOURS | PROZONE - wypożyczalnia kamer GoPro! | KONKURS RELACJA MIESIĄCA |

Setką przez Atlantyk

Ciekawe miejsca poza granicami Polski.

Setką przez Atlantyk

Postprzez Artur » 21 stycznia 2014, o 11:31

Może akwen nietypowy na naszym forum, ale chciałem przedstawić Wam ciekawą historię. Przygotowania i same regaty śledziłem z zapartym tchem. Dla mnie jest to coś niesamowitego, bo innego określenia nie potrafię znaleźć. Regaty regatami, ale w całej tej historii chodzi tak na prawdę o spełnianie marzeń. Coś wspaniałego.
Także zapraszam do lektury.
_________________________________

„Setką przez Atlantyk” to regaty których pomysłodawcą i organizatorem jest znany projektant łodzi do samodzielnej budowy, Janusz Maderski.
Głównym założeniem, było zorganizowanie wyścigu przez ocean, w którym udział będzie mógł wziąć każdy, nie poświęcając na to ogromnych środków i nie być zdanym na pomoc licznych sponsorów. Tak by każdy kto się odważy mógł przepłynąć Atlantyk na samodzielnie zbudowanym 5 metrowym jachcie i przeżyć niewątpliwie przygodę swojego życia.
Pierwsze kalkulacje dokonane w 2010 roku zakładały niezbędny budżet w wysokości 10 tys. zł. Ostatecznie w roku 2012, koszt udziału w przypadku projektanta wyniósł 14tyś. zł (jacht, transport na miejsce startu, zaopatrzenie, powrót samolotem do kraju).

Główny bohater regat, czyli jacht to „Setka” konstrukcji Maderskiego, nieduży 5m sklejkowy jacht kabinowy, zaprojektowany i po raz pierwszy zbudowany pod koniec lat '80. Nazwa wzięła się z kosztów budowy prototypu, w tamtych latach było to 100tyś. zł. Oczywiście do regaty przeznaczone były wersje balastowe łodzi.

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Organizator określił kilka reguł, które następnie były omawiane z uczestnikami. Nacisk był położony głównie na ograniczenie niepotrzebnych kosztów, a co za tym idzie „wyścigu zbrojeń” (np. ograniczenia odnośnie żagli) oraz oczywiście na bezpieczeństwo (np. zakaz używania odsalarki a obowiązek posiadania odpowiedniej ilości wody w butelkach).
Inny istotnym założeniem, była konieczność własnoręcznej budowy, a dokładniej minimum 50% jachtu trzeba wykonać własnoręcznie.

Start planowany był na listopad 2011 roku,. Trasa podzielona na dwa etapy:
Etap 1 - Sagres w południowej Portugalii – Santa Cruz de Tenerife, Wyspy Kanaryjskie
Etap 2 - Santa Cruz de Tenerife – Fort de France, Martynika
Długość całej trasy to w liniach prostych ok 3300Mm (ok. 6100km)

W związku z prośbami uczestników star został przełożony na rok 2012. Do regat zbudowano 4 jachty, wlistopadzie 2012 roku w Sagres stawiły się na linii startu trzy z nich. Jeden z uczestników po zwodowaniu łodzi ostatecznie zrezygnował z udziału i wrócił do kraju.

Ostetecznie w regatach wystartowało dwóch uczestników:

1. Janusz Maderski - jacht „Skwarek”
2. Szymon Kurczyński – jacht „Lilla My”
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Zawody z naprawdę niedużą przewagą jak na taką trasę wygrał drugi z uczestników.
ŁĄCZNY WYNIK OBU ETAPÓW 
1.Szymon Kuczyński "Lilla My" - 44 doby 0 godzin 36 minut
2.Janusz Maderski "Skwarek" - 45 dób 10 godzin 36 minut

Obaj zawodnicy szczęśliwie dotarli do mety, zgodnie z zaplanowanym czasem. W pierwszym etapie Janusz Maderski miał nieciekawą przygodę. Wydaje się to niemożliwe, ale przeżył spotkanie i zderzenie! z 200 metrowym masowcem.

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Po zakończeniu regat Janusz do kraju wrócił samolotem, zostawiając Skwarka w prezencie Polakom, którzy razem z dziećmi żyją i mieszkają na Martynice.
Szymon już w dwuosobowej załodze po zwiedzeniu Karaibów wyruszył w powrotny rejs do Polski z przystankiem na Azorach!

Bilbiografia, czyli źróło informacji, zdjęć itd. Tam też można poczytać o regatach dużo dużo więcej wraz z relacjami obu panów.

http://www.maderskiyachts.alpha.pl/regaty.htm
http://setkaatlantyk.blogspot.com/
http://www.zewoceanu.pl/Setka-przez-Atlantyk2/

Kolejna edycja planowana jest na rok 2016, aktualnie na liście jest 15 chętnych!
Avatar użytkownika
Artur
******
 
Dziękował/a : 376
Dziękowano: 536
Dołączył/a: 24 października 2013
Lokalizacja: Drawsko Pom.
Sprzęt: żagle, silnik, wiosła

Powrót do Zagranica

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 3 gości


cron