| Biuro Turystyki Kajakowej AS-TOURS | PROZONE - wypożyczalnia kamer GoPro! | KONKURS RELACJA MIESIĄCA |

Nielegalne kajaki

O przepisach nakazach i zakazach, pozwoleniach oraz ubezpieczeniach.

Nielegalne kajaki

Postprzez myszek » 4 czerwca 2014, o 12:31

Nie wiem, czy wiecie, ale od jakichś 4 lat wszyscy kajakarze pływają nielegalnie i narażeni są na karę grzywny za brak obowiązkowego wyposażenia. Serio. Dotyczy to także kanu, pewnie wielu SUP, wędkarze być może w ogóle mają przechlapane (nikt tego dokładnie nie wie), a już najciekawszy jest status pomostów pływających.

O co chodzi?
Ano o to, że w 2010 roku minister infrastruktury raczył był wydalić rozporządzenie
z dnia 5 listopada 2010 r.
w sprawie wymagań technicznych i wyposażenia statków żeglugi śródlądowej oraz upoważniania podmiotów do wykonywania przeglądów technicznych statków


Pełny tekst tutaj:
http://isap.sejm.gov.pl/DetailsServlet?id=WDU20102161423&min=1

Żeby nie było wątpliwości, w myśl Ustawy o żegludze śródlądowej:
Art. 5.
1. Użyte w ustawie określenia oznaczają:
1) statek – urządzenie pływające o napędzie mechanicznym lub bez napędu mechanicznego, w tym również prom, wodolot i poduszkowiec, przeznaczone lub używane na śródlądowych drogach wodnych do:
a) przewozu osób lub rzeczy,
b) pchania lub holowania,
c) inspekcji, nadzoru nad bezpieczeństwem ruchu żeglugowego lub szko-lenia,
d) ratowania życia lub mienia,
e) połowu ryb,
f) wykonywania prac technicznych, utrzymania szlaków żeglugowych lub eksploatacji złóż kruszyw,
g) uprawiania sportu lub rekreacji,
h) celów mieszkalnych, biurowych, gastronomicznych, hotelowych lub warsztatowych, a także jako przystanie pływające, doki lub zakłady kąpielowe;


Kajak jest statkiem, kanu jest statkiem, deska SUP jest statkiem i pływający pomost jest statkiem (punkt h) ), na upartego nawet nadmuchana dętka od ursusa jest statkiem.

Rozporządzenie w sprawie wymagań... traktuje o wszelkich statkach właśnie. Owszem, gdzieniegdzie inaczej traktuje statki przeznaczone wyłącznie do uprawiania sportu i rekreacji. Poczytajmy...

§ 19. 1. Statek przeznaczony wyłącznie do uprawiania sportu lub rekreacji powinien być wyposażony w następujący sprzęt pokładowy:

1) odbijacze w liczbie odpowiedniej do rodzaju i wymiarów statku;

2) bosak;

3) apteczka pierwszej pomocy.

2. Wymagań, o których mowa w ust. 1, nie stosuje się do statków przeznaczonych wyłącznie do uprawiania sportu lub rekreacji o długości kadłuba nieprzekraczającej 3,5 m.

3. Skuter wodny powinien być wyposażony w zrywkę umożliwiającą awaryjne wyłączenie silnika.


Czy ktokolwiek z kajakarzy (długość na ogół powyżej 3.5m) wozi ze sobą odbijacze i bosak? A często zabieracie na kajak apteczkę? Czy w jakiejkolwiek wypożyczalni widzieliście kiedykolwiek kajak, kanu albo wiosłówkę z takim wyposażeniem?

Dalej, mamy:

Załącznik nr 1

SZCZEGÓŁOWE WYMAGANIA DOTYCZĄCE WYPOSAŻENIA STATKU W KOŁA RATUNKOWE
[...]
UWAGA: Wymagań nie stosuje się do małych statków, których budowa i konstrukcja nie pozwala na umieszczenie koła ratunkowego.


Myślę, że SUP albo skuter wodny łapie się jako wyjątek, ale na kajaku czy kanu na pewno zmieściłoby się koło ratunkowe. I na każdym jednym bączku wiosłowym, bo tu już nie ma ograniczenia od 3.5m długości.

Nie mówię o obowiązku posiadania na pokładzie kamizelek ratunkowych, bo to zrozumiałe i nie budzi specjalnych wątpliwości (chyba że chodzi o pokład nadmuchanej deski od ursusa ;) ). Ale koło na kajaku to jednak lekka przesada...

Ale to nie koniec, brniemy dalej w kolejne absurdy. Wymóg wyposażenia w środki ratunkowe nie dotyczy statków na stałe zacumowanych do nabrzeża, ale już przy gaśnicach o tym zapomniano! Owszem, jest zwolnienie z tego obowiązku, ale tylko...
§ 13. Wymagań, o których mowa w § 12, nie stosuje się do statków przeznaczonych wyłącznie do uprawiania sportu lub rekreacji:

1) o długości kadłuba nieprzekraczającej 3,5 m;

2) bez napędu mechanicznego.


Bez wątpienia więc, na każdym pływającym pomoście ma obowiązek znajdować się gaśnica. Dużo takich widzieliście?...

No i wreszcie, czy łódki zarejestrowane jako wędkarskie, są przeznaczone wyłącznie do uprawiania sportu i rekreacji, czy też może raczej do połowu ryb? W tym drugim przypadku ilość obowiązkowego wyposażenia rośnie w stopniu, który może uniemożliwić utrzymanie się na wodzie.

Śmieszne? - niespecjalnie.

Owszem, wszyscy solidarnie tych przepisów nie zauważają - wodniacy, urzędnicy, policjanci. Nikt nikogo nie ściga, i chwała im za to. Rzecz w tym, że w każdej chwili mogą zacząć... Niech jakiś lokalny kacyk zechce rozprawić się z wypożyczalnią kajaków, i już ma dobry pretekst...

Chyba dobrze byłoby zwrócić uwagę na ten problem. Nie wiem, jakaś interpelacja poselska, albo co?

pozdrowienia

krzys
Avatar użytkownika
myszek
****
 
Dziękował/a : 16
Dziękowano: 212
Dołączył/a: 29 maja 2014
Sprzęt: Nietoperz

Re: Nielegalne kajaki

Postprzez K.O.M. » 4 czerwca 2014, o 13:28

Już chyba była rozmowa na ten temat na tym forum. Ale faktycznie te przepisy są do ....
Zabawnie bym wyglądał z bosakiem i kołem ratunkowym na kajaczku jedynce :D
Niestety jest jeszcze sporo takich martwych i po prostu głupich przepisów.
My musimy się w nich po prostu odnaleźć :)
K.O.M.
***
 
Dziękował/a : 10
Dziękowano: 36
Dołączył/a: 14 maja 2014
Lokalizacja: Łódź
Sprzęt: kajak jedynka i dwójka

Re: Nielegalne kajaki

Postprzez ra_dek » 5 czerwca 2014, o 06:56

Nie mam teraz głowy do tego, może potem dojdę co i jak, dodam tylko że były nowele a w ogóle jest przepisów więcej i jak to u nas nikt nie ponosi odpowiedzialności za tworzenie bubli więc głupota i wzajemnie sprzeczne przepisy tworzona są na potęgę.
Do tego różne grupy interesów lobbują za przepisami durnymi lub szkodliwymi społecznie tylko po to by nabijać kasę kilku kolegom ze związku czy innej post komunistycznej mafii.

Wykaz wszystkich aktów prawnych jest na stronie Urzędu Żeglugi Śródlądowej w Warszawie: http://www.waw.uzs.gov.pl/
Oto one:
Podstawowym aktem prawnym regulującym funkcjonowanie żeglugi śródlądowej na wodach śródlądowych uznanych za żeglowne jest ustawa z dnia 21 grudnia 2000 r. o żegludze śródlądowej (Dz.U. z 2001 r. Nr 5, poz. 43 i Nr 100, poz. 1085, z 2002 r. Nr 199, poz. 1672), z 2003 r. Nr 211, poz. 2049), z 2004 r. Nr 6, poz. 41) iNr 93, poz. 895) iNr 96, poz. 959), z 2005 r. Nr 85, poz. 726).

ZAKRES DZIAŁANIA DYREKTORÓW URZĘDÓW ŻEGLUGI ŚRÓDLĄDOWEJ Rozporządzenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 10 lipca 2001 r. (Dz.U. Nr 77, poz. 831)

OSOBY UPRAWNIONE DO INSPEKCJI Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 7 sierpnia 2002 r. w sprawie kategorii pracowników urzędów żeglugi śródlądowej uprawnionych do wykonywania zadań inspekcyjnych (Dz.U. Nr 145, poz. 1222)
UMUNDUROWANIE Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 31 stycznia 2003 r. w sprawie umundurowania pracowników urzędów żeglugi śródlądowej (Dz.U. Nr 54, poz. 473)

OZNAKOWANIE STATKU INSPEKCYJNEGO Zarządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 15 lipca 2002 r. w sprawie określenia wzoru flagi służbowej i sposobu oznakowania statków inspekcyjnych urzędów żeglugi śródlądowej (M.P. Nr 38, poz. 603)

UPRAWIANIE ŻEGLUGI PRZEZ OBCE STATKI Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 5 kwietnia 2002 r. w sprawie pozwoleń na uprawianie żeglugi przez obce statki na polskich śródlądowych drogach wodnych (Dz.U. z 2003 r. Nr 4, poz. 39)

EWIDENCJA PRZEWOŻONEGO ŁADUNKU Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 23 stycznia 2003 r. w sprawie formularza ewidencyjnego stosowanego w żegludze śródlądowej (Dz.U. Nr 26, poz. 227)

ZDOLNOŚĆ ZAWODOWA Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 11 marca 2002 r. w sprawie wzoru zaświadczenia o spełnieniu wymogu zdolności zawodowej w zakresie przewozu ładunków statkami żeglugi śródlądowej (Dz.U. Nr 34, poz. 316)

UZNAWANIE DOKUMENTÓW INNYCH PAŃSTW 1. Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 10 sierpnia 2004 r. w sprawie określenia wykazu państw, w których wydane zaświadczenia o spełnieniu wymogu zdolności zawodowej uznawane są przez dyrektorów urzędów żeglugi śródlądowej (Dz.U. Nr 187, poz. 1938), 2. Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 10 sierpnia 2004 r. w sprawie określenia wykazu państw, w których wydane świadectwa zdolności żeglugowej uznawane są przez dyrektorów urzędów żeglugi śródlądowej (Dz.U. Nr 187, poz. 1939).

PRZEPISY ŻEGLUGOWE Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 28 kwietnia 2003 r. w sprawie przepisów żeglugowych na śródlądowych drogach wodnych (Dz.U. Nr 212, poz. 2072)

DZIENNIK POKŁADOWY Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 11 stycznia 2002 r. w sprawie określenia wzoru i sposobu prowadzenia dziennika pokładowego na statkach żeglugi śródlądowej (Dz.U. Nr 8, poz. 69)

REJESTR STATKÓW Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 23 stycznia 2003 r. w sprawie rejestru administracyjnego polskich statków żeglugi śródlądowej (Dz.U. Nr 39, poz. 340)

POMIARY STATKÓW Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 5 grudnia 2002 r. w sprawie pomiarów statków żeglugi śródlądowej (Dz.U. z 2003 r. Nr 4, poz. 40)

WYMAGANIA TECHNICZNE I WYPOSAŻENIE STATKÓW Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 14 marca 2003 r. w sprawie wymagań technicznych i wyposażenia statków żeglugi śródlądowej (Dz.U. Nr 88, poz. 810 i Nr 108, poz. 1015)

ŚWIADECTWA ZDOLNOŚCI ŻEGLUGOWEJ Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 12 lipca 2002 r. w sprawie świadectw zdolności żeglugowej statków żeglugi śródlądowej (Dz.U. Nr 137, poz. 1156)

UZNAWANIE DOKUMENTÓW KWALIFIKACYJNYCH Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 3 sierpnia 2004 r. w sprawie określenia wykazu państw, w których wydane dokumenty kwalifikacyjne kierowników statków uznawane są przez dyrektorów urzędów żeglugi śródlądowej (Dz.U. Nr 179, poz. 1849)

KWALIFIKACJE ZAWODOWE Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 23 stycznia 2003 r. w sprawie kwalifikacji zawodowych i składu załóg statków żeglugi śródlądowej (Dz.U. Nr 50, poz. 427)

ŚWIADECTWA ZDROWIA Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 5 listopada 2003 r. w sprawie warunków zdrowotnych wymaganych od osób wykonujących pracę na statkach żeglugi śródlądowej (Dz.U. Nr 199, poz. 1949)

MATERIAŁY NIEBEZPIECZNE 1. Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 15 kwietnia 2004 r. w sprawie przewozu materiałów niebezpiecznych statkami żeglugi śródlądowej, (Dz.U. Nr 88, poz. 839) 2. Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 27 września 2004 r. w sprawie świadectwa doradcy do spraw bezpieczeństwa przewozu materiałów niebezpiecznych statkami żeglugi śródlądowej. (Dz.U. Nr 222, poz. 2256)

ŻEGLARSKA KSIĄŻECZKA PRACY Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 8 maja 2002 r. w sprawie żeglarskiej książeczki pracy członka załogi statku żeglugi śródlądowej (Dz.U. Nr 70, poz. 651)

ŚRÓDLĄDOWE DROGI WODNE Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 10 grudnia 2002 r. w sprawie śródlądowych dróg wodnych (Dz.U. Nr 210, poz. 1786)

KLASYFIKACJA DRÓG WODNYCH Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 7 maja 2002 r. w sprawie klasyfikacji śródlądowych dróg wodnych (Dz.U. Nr 77, poz. 695)

ODPADY I ŚCIEKI Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 21 maja 2003 r. w sprawie warunków gromadzenia, przechowywania i usuwania odpadów i ścieków ze statków żeglugi śródlądowej (Dz.U. Nr 104, poz. 973)

PILOTAŻ Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie pilotażu na śródlądowych drogach wodnych (Dz.U. z 2003 r. Nr 5, poz. 53)
WYPADKI ŻEGLUGOWE Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 22 stycznia 2002 r. w sprawie szczegółowego trybu postępowania z związku z wypadkami żeglugowymi na śródlądowych drogach wodnych (Dz.U. Nr 17, poz. 161)

Jeśli ktoś ma bezkresny ocean czasu to może wyłapie zapisy ważne dla Nas... stawiam ciacho 8-)
Avatar użytkownika
ra_dek
*******
 
Images: 147
Dziękował/a : 2913
Dziękowano: 581
Dołączył/a: 28 maja 2013
Lokalizacja: Kraków
Sprzęt: ponton z Intexu

Re: Nielegalne kajaki

Postprzez kuna » 8 marca 2015, o 19:54

Coś podejrzewam, że nasze ,,mądrale" mają obowiązek wprowadzania przepisów, ogólnounijnych. Chciałbym jeszcze zobaczyć pomarańczowe tyczki, wystające z wody. A sygnalizujące płycizny i kamienie. Tak, jak to widziałem gdzie indziej ! Skoro wszystko, ma być już po unijnemu !!! Pewnie każdy załogant, obligowany jest do znajomości języka angielskiego. :mrgreen:
Nie daj się uwikłać! Za wyjątkiem wszelkiego ruchu, dla zdrowia!
Avatar użytkownika
kuna
******
 
Dziękował/a : 0
Dziękowano: 60
Dołączył/a: 02 czerwca 2013
Lokalizacja: Szamoty, nad Rzeką Utratą.
Sprzęt: wpław

Re: Nielegalne kajaki

Postprzez jcsterna » 8 marca 2015, o 22:26

Czólno co chcę przerabiać ma na szczęście LC 340 cm! uff! Ale wynika to nie tendencji do dupoliztwa tylko dlatego, że w przedsionku gdzie je trzymam jest raptem 350 cm.
Jacek Rybitwa :lol:
Avatar użytkownika
jcsterna
**
 
Dziękował/a : 2
Dziękowano: 10
Dołączył/a: 27 lutego 2015
Sprzęt: proa, canoe

Re: Nielegalne kajaki

Postprzez kuna » 8 marca 2015, o 22:55

Ułóż, po przekątnej ?
Nie daj się uwikłać! Za wyjątkiem wszelkiego ruchu, dla zdrowia!
Avatar użytkownika
kuna
******
 
Dziękował/a : 0
Dziękowano: 60
Dołączył/a: 02 czerwca 2013
Lokalizacja: Szamoty, nad Rzeką Utratą.
Sprzęt: wpław

Re: Nielegalne kajaki

Postprzez jcsterna » 8 marca 2015, o 23:52

ObrazekPo której przekątnej?
Avatar użytkownika
jcsterna
**
 
Dziękował/a : 2
Dziękowano: 10
Dołączył/a: 27 lutego 2015
Sprzęt: proa, canoe

Re: Nielegalne kajaki

Postprzez kuna » 9 marca 2015, o 07:44

Teraz, zamocuj kanu, pod sufitem. Zobaczysz, ile masz wolnego miejsca ! Tylko potem, nie ładuj zbyt dużo do kanu, bo odkształcisz... :mrgreen:
Nie daj się uwikłać! Za wyjątkiem wszelkiego ruchu, dla zdrowia!
Avatar użytkownika
kuna
******
 
Dziękował/a : 0
Dziękowano: 60
Dołączył/a: 02 czerwca 2013
Lokalizacja: Szamoty, nad Rzeką Utratą.
Sprzęt: wpław

Re: Nielegalne kajaki

Postprzez Marshall » 9 marca 2015, o 08:10

Jacek, masz fajne pływadła!!
Avatar użytkownika
Marshall
******
 
Dziękował/a : 409
Dziękowano: 275
Dołączył/a: 06 czerwca 2013
Sprzęt: canoe

Re: Nielegalne kajaki

Postprzez jcsterna » 9 marca 2015, o 09:02

Na szczęście scow juz popłynęła do dobrych ludzi, za to 1 m kw zajmuje dwucześciowy postawiony na sztorc kadłub proa i jeszcze troche ama. Ale wracając na serio do tematu, kiedyś nawet najmniejsza łódka musiała mieć na pokładzie egzemplaż przepisów o ruchu na drogach wodnych - tak jakby rowerzysta musiał wozić ze sobą kodeks drogowy! Nie wiem czy to nadal obowiązuje? W związku z planami przebudowy łodki buszowałęm ostatnio w opisach konstrukcji łódek składanych itp. Może to jakieś obejście przepisów? Jak do tej pory rozmaite przepisy (nie tylko polskie) zaowocowały budową "półtorakadłubowców" a także rozbudową bukszprytów i wytyków w jachtach regatowych.Także popularność PD-racerów w Texasie wynika z ograniczenia długości łodki powyżej której trzeba ją rejestrować w urzędzie. Texańczycy pokazują swojemu rzadowi stanowemu gest Kozakiewicza i pływają w rajdach po kilkaset mil na króciutkich łódeczkach. Dwa kadłuby po <350 w układzie tandem to prawie 7 metrów! a w razie kontroli obie części się odczepia i mówi: "Myśmy panie Władzo tylko przez chwilę tak razem płynęli!". Obie części musiałyby jednak być w stanie płynąć osobno. Prawda, że to jest pole do popisu dla konstruktorów?
Jacek Rybitwa
Avatar użytkownika
jcsterna
**
 
Dziękował/a : 2
Dziękowano: 10
Dołączył/a: 27 lutego 2015
Sprzęt: proa, canoe

Re: Nielegalne kajaki

Postprzez kuna » 9 marca 2015, o 10:55

Najważniejsze są marzenia... ktoś napisał !
Nie daj się uwikłać! Za wyjątkiem wszelkiego ruchu, dla zdrowia!
Avatar użytkownika
kuna
******
 
Dziękował/a : 0
Dziękowano: 60
Dołączył/a: 02 czerwca 2013
Lokalizacja: Szamoty, nad Rzeką Utratą.
Sprzęt: wpław

Re: Nielegalne kajaki

Postprzez ra_dek » 12 marca 2015, o 23:39

jcsterna napisał(a):kiedyś nawet najmniejsza łódka musiała mieć na pokładzie egzemplarz przepisów o ruchu na drogach wodnych

Nie był to głupi przepis. Choćby z nudów na postoju można było się dokształcić 8-)
Avatar użytkownika
ra_dek
*******
 
Images: 147
Dziękował/a : 2913
Dziękowano: 581
Dołączył/a: 28 maja 2013
Lokalizacja: Kraków
Sprzęt: ponton z Intexu


Powrót do Przepisy, ubezpieczenia

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 3 gości


cron