| Biuro Turystyki Kajakowej AS-TOURS | PROZONE - wypożyczalnia kamer GoPro! | KONKURS RELACJA MIESIĄCA |

Wybór i ładowanie akumulatorów do łodzi

Wybór i ładowanie akumulatorów do łodzi

Postprzez rawa » 11 października 2017, o 11:59

Po kilku pytaniach wolę odpowiedzieć w taki sposób tutaj - rozprawka własna uznaje że nie wszyscy się z tym muszą zgadzać .

Mamy spore zamieszanie na rynku akumulatorów do napędu.
Bezobsługowe lub nie , żelowe , AGM (głębokiego rozładowania) , kwasowo ołowiowe oraz kombinacje tych typów.
Trwałość akumulatorów zależy najbardziej od sposobu ich użytkowania i wynosi od 2 do 12 lat i nie wszystko tu zależy od producenta.
Co więc robić aby kupić akumulator do łodzi raz na 8-10 lat a nie co 2 sezony.

No więc zróbmy na dzień dobry duży odsiew - akumulatory samochodowe nowe i używane nie nadają się do stałego napędu silnika elektrycznego, pomimo tego że mają wymaganą pojemność ich budowa nie jest przystosowana do tego celu.
Są to urządzenia rozruchowe dają bardzo duży prąd, ale w krótkim czasie, długotrwałe pobieranie prądu przez silnik elektryczny rzędu 20A prowadzi w nich do zmian konstrukcyjnych (bez szczegółów), mocno skraca żywot nawet przy zachowaniu innych zasad użytkowania.
Te akumulatory są najtańsze, ale do celów napędu wodnego mało przydatne - użyłem raz i nie polecam.

Tak więc do wyboru mamy akumulator AGM , kwasowo-ołowiowy o wzmocnionej budowie lub żelowy.
Ceny akumulatorów AGM i żelowych o tych samych parametrach aktualnie się wyrównały i dla pojemności 100Ah 12V zaczyna się to od 600 zł.
Wzmocniony akumulator kwasowy-ołowiowy o tych parametrach to koszt od 450 zł.
Akumulatory żelowe polecane (reklamowane) są często jako jedyny wybór do wodnego napędu elektrycznego.
Uważam że nie koniecznie, jest nie zupełnie wygodnie (specjalne ładowarki - znowu reklama).
Zaletą akumulatorów AGM w stosunku do żelowych jest to, że zastosowane maty szklane umożliwiają pracę akumulatora pod zwiększonym ciśnieniem, co zwiększa trwałość przy pracy cyklicznej.
W przypadku akumulatorów żelowych nie można stosować takiego ciśnienia, zatem trwałość jest zazwyczaj zwiększana przez zwiększoną gęstość pasty, co wydłuża okres życia akumulatora.
Zalety technologii AGM:
-najlepsza zdolność przyjmowania ładunku,
-4-krotnie dłuższa żywotność w pracy cyklicznej
-optymalizacja pod kątem niepełnych doładowań,
-najwyższej klasy zabezpieczenia (szczelnie zamknięty - elektrolit uwięziony w macie szklanej)

Aktualnie używam akumulatora kwasowego o specjalnych parametrach i jestem z niego bardzo zadowolony http://sklep.batcar.pl/produkt/306,akum ... -12v-100ah.
Nie będę się tutaj przymierzał to rozstrzygnięć jaki to ma być konkretnie akumulator, chodzi głownie o jego pojemność - taki aby móc dopłynąć do celu z zapasem bezpieczeństwa.

Kilka pojęć i jednostek :
A - amper natężenie prądu (I)
V - volt jednostka napięcia elektrycznego (U)
W - wat moc wyzwalana w odbiorniku prądu elektrycznego (P) P = U * I
Ah - amperogodzina jednostka pojemności akumulatora ( 1 Ah to prąd 1A przez 60 minut)
Prawidłowy prąd ładowania 0,1C - uznawany za normalny prąd ładowania akumulatora np. dla baterii 50Ah wynosi on 5A.
Akumulator jest urządzeniem o spolaryzowanej biegunowości oznaczonej jako plus i minus, nieprawidłowe podłączenie odbiorników będzie skutkowało na ogól ich uszkodzeniem jeśli brak jest zabezpieczenia przed takim zjawiskiem.

Przykład obliczeniowy:
Wnosimy na łódkę w pełni naładowany akumulator 12V 100Ah.
Podłączamy do niego silnik który pobiera 20A, pływamy przez 4 godziny bez przerwy.
Co oznacza zużycie energii 80Ah (4h*20A), w akumulatorze zostało 20Ah i jest to jednocześnie 20% początkowej energii.
Jeżeli ten akumulator podłączymy do idealnej ładowarki która zapewni stale prąd 0,1C czyli 10A to ładowanie będzie trwało 8 godzin.
Jeżeli nasza ładowarka nie daje prądu o stałej wartości i maleje on w funkcji wzrostu napięcia akumulatora może się okazać że pełne naładowanie trwa pełną dobę.
Uzupełnienie 80Ah prądem 10A to 8h , w rzeczywistości nieco więcej procesy chemiczne w akumulatorze nie zachodzą ze 100% sprawnością.
Trzeba być świadomym potrzebnego czasu na uzupełnienie energii w akumulatorze w zależności od warunków.

cytat z internetu z którym się zgadzam więc nie będę przepisywał :

Czego nie robić z akumulatorem?
Nie wolno zbliżać się z ogniem (może wybuchnąć wydzielający się z akumulatora wodór)
Nie wolno przewracać i rozbijać (elektrolit jest żrący)
Nie wolno łączyć biegunów kawałkiem metalu (wykrzywiają się płyty i przerywają izolację)
Nie należy pozostawiać bez eksploatacji na okres pow. 2 miesięcy bez doładowania (zasiarczy się)
Nie wolno nie przymocowywać do nadwozia (dodatkowe wstrząsy powodują obsypywanie się płyt)
Nie wolno przeładowywać, ładować za dużym prądem lub napięciem
Nie wolno zakładać klemy na akumulator wbijając jej (uderzając od góry) – należy rozkręcić śrubę, „oko” rozgiąć śrubokrętem, delikatnie założyć na bolec (oczyszczony i posmarowany wazeliną techniczną) i skręcić śrubę


koniec cytatu


Dodałbym może że zawsze podłączamy akumulator do ładowarki a potem ładowarkę do zasilania i odwrotnie przy wyłączeniu ładowania aby uniknąć iskrzenia z ewentualnym wodorem.

ŁADOWANIE :
Przez cały żywot akumulatora, jego napięcie musi się utrzymywać w bezpiecznym zakresie napięcia od minimalnie 10,7V do 13,0V (napięcie bez obciążenia i bez ładowarki), co oznacza że nie możemy nigdy dopuścić do pełnego rozładowania i pozostawieniu przez dłuższy czas w stanie rozładowania, rozładowanie poniżej 10V prowadzi już do nieodwracalnych zmian ( silne zasiarczenie i utrata pojemności i oczywiście skrócenie żywota). Większość urządzeń zasilanych typowo z akumulatora, takie jak przetwornice 12/230V lub silniki elektryczne łodzi posiadają układy sygnalizacji i odłączenia zasilania aby nadmiernie nie rozładować akumulatora poniżej ustalonego napięcia jest to na ogól zakres napięcia 10,5-10,7V.
Podobnie niepożądane jest przeładowanie , zagotowanie elektrolitu (wydzieli się wybuchowy wodór) a w akumulatorze AGM (szczelne zamkniętym) w skrajnym wypadku może dojść do pęknięcia obudowy, lub wybuchu jeżeli obudowa jest mocna.
Pierwszym objawem przeładowania będzie wzrost temperatury.


Wynika z tego że, aby prawidłowo naładować akumulator trzeba być wyposażonym specjalistą który może nie spać :lol: , dlatego w dzisiejszych czasach jedynym rozsądnym rozwiązaniem będzie ładowanie akumulatora ładowarką automatyczną !!!!!!!!!!! , która zakończy ładowanie po osiągnięciu końcowego napięcia ładowania (na ogół 14,4V), jeśli jednak jest to ładowarka gdzie należy kontrolować czas odłączenia wcześniej lub później nastąpi bardzo szkodliwe przeładowanie.
Wiem że jest z tym spory problem, bo są to urządzenia bardzo niezawodne i możemy je pamiętać z dzieciństwa, jak to tata albo dziadek ładował akumulator do Syrenki lub Trabanta.
Fakt że nadal działa ojcowizna jeszcze bardziej udowadnia nam że to dobry sprzęt, ale wtedy odkręcało się korki i czekało na bulgotanie elektrolitu. :lol:
Automat ne tylko odłącza ładowanie w odpowiednim momencie, potrafi także regenerować baterię , w czasie ładowania robi próby pod obciążeniem i inne ciekawy rzeczy.
Automat taki nie pozwoli na zbyt silny prąd ładowania powyżej 0,1C oraz posiada kompensację temperaturową procesu ładowania.
Cena nowej ładowarki inteligentnej jest dostępna i nie może być innego wyboru jak nie chcemy dać więcej żądzy przypadkowi albo stracić wycieczki nad wodę.
Nie należy wybierać urządzeń z prądem ładowania poniżej 10A do naszych celów , kiedyś wpadła mi w ręce piękna ładowarka w Biedronce wszystko super, ale maksymalny prąd ładowania 4A to była dla niej dyskwalifikacja.
Niektóre ładowarki sprzedawane jako automatyczne posiadają stały prąd ładowania np.10A i na tym polega ich automatyzm, ale nie kończy ona sama procesu ładowana - takich ładowarek należy się wystrzegać, bo przeładują nam niewątpliwie akumulator.
Nasze zadanie sprowadza się do tego aby stwierdzić że akumulator wymaga ładowania :
- po każdym pływaniu
- po 2 miesiącach bez podłączenia (samorozładowanie)
- po spadku napięcia poniżej 12,5V pożądane jest doładowanie


Lepiej przechowywać akumulator naładowany niż częściowo rozładowany i nie można dopuścić nigdy do całkowitego rozładowania.
Oczywiście nawet przy przestrzeganiu tych zasad akumulator w 4 roku użytkowania będzie miał już mniejszą pojemność niż w 3 roku, ale będzie to tzw, normalne zużycie , np. każdy akumulator traci chwilowo 50% pojemności przy temperaturze -15 stopni i to dlatego mamy często zimowe problemy z rozruchem samochodu i największą sprzedaż akumulatorów w roku.

Używam 2 ładowarek automatycznych (3 to automat ładowania z paneli).

Pierwsza (120zł) : firmy SUNSTORM
Obrazek
Posiada wybór 6/12V oraz pokrętło maksymalnego prądu ładowania , 4 wskaźniki , ponieważ maksymalny prąd ładowarki to 10A a mój akumulator to 100Ah przekręcam na maksa pokrętło w prawo.
Ładowarka posada amperomierz i widać jak szybko maleje prąd ładowania , co oczywiście wydłuża znacznie proces ładowania.
Skuteczna ale mało efektywna ładowarka, ładowanie może trwać ponad 15 godzin przy całkiem rozładowanym akumulatorze.


Druga (150zł) Ładowarka inteligentna CBC-10 bardzo uniwersalne urządzenie
Obrazek
Obrazek
Posiada dużo wskaźników ledowych i tylko jeden przycisk do ustawienia maksymalnego prądu ładowania do 10A i napięcia 12/24V.

Oto parametry i funkcje :
Ładowarka do akumulatorów żelowych, AGM oraz kwasowo-ołowiowych z pojemnością do 300 Ah. Możliwy jest wybór napięcia 12 V lub 24 V DC. Urządzenie jest sterowane mikroprocesorowo. dzięki czemu po naładowaniu samoczynnie przechodzi w stan podtrzymywania napięcia. Maksymalny prąd ładowania jest równy 10 A.

Przebieg inteligentnego ładowania:

Pierwszy etap - jest to reaktywacja (dla mocno rozładowanych ogniw) akumulatora - ładowanie zmniejszonym prądem.
Drugi etap - ładowanie zasadnicze - w zależności od trybu ładowania 10 A / 5 A / 2 A.
Kolejne etapy to kontrola procesu ładowania - wraz ze wzrostem napięcia na akumulatorze następuje zmiana prądu ładowania: 10A-7.5A-5A-4A-3A-2A-1.5A.
W końcowej fazie ładowania prąd jest ograniczany do 1,5A - to doskonałe zabezpieczenie przed zjawiskiem "gazowania" akumulatora. Po osiągnięciu napięcia 14,4V (dla 12 V) i 28.8 V (dla 24 V) ładowanie jest zakończone.
Ostatni etap to faza monitorowania napięcia na akumulatorze - w przypadku dłuższego pozostawienia ładowarki podłączonej do akumulatora i spadku napięcia do 12.8 V (12 V) / 25.6 V (24 V,) urządzenie włącza ładowanie podtrzymujące 1,5 A aby nie dopuścić do rozładowania akumulatora.

Specyfikacja
Napięcie zasilania: od 220 V do 240 V / 50-60 Hz (sieciowe)
Automatyczna detekcja akumulatorów 12 V lub 24 V
Obsługiwane pojemności akumulatorów:
Dla akumulatorów 12 V: od 10 Ah do 300 Ah
Dla akumulatorów 24 V: od 10 Ah do 150 Ah
Napięcie ładowania:
Dla akumulatorów 12 V: ok. 14,4 V
Dla akumulatorów 24 V: ok. 28,8 V
Prąd ładowania:
Dla akumulatorów 12 V: regulowany 10 A / 5 A / 2 A
Dla akumulatorów 24 V: regulowany 5 A / 2 A
Temperatura pracy: -10 °C do 40 °C
Monitorowanie napięcia po zakończeniu ładowania
Tryb konserwacyjny dla akumulatorów 12 V / SLA o pojemności od 14 Ah do 230 Ah
Tryb zasilacza 13,6 V / 5A
Tryb zimowy: umożliwia ładowanie w niskich temperaturach otoczenia
Tryb reaktywacji / reanimacji: dla skrajnie rozładowanych akumulatorów
Sygnalizacyjne diody LED
Wymiary: 220 x 82 x 56 mm
rawa
Szczęście to nie cel na końcu drogi. Szczęście to droga sama w sobie.
Pozdrawiam wszystich zdrowo szurniętych jak w temacie.
Chrońmy lasy bo rżną, wymieni e książki, play e-lista TOP690 na PW
Avatar użytkownika
rawa
****
 
Images: 0
Dziękował/a : 54
Dziękowano: 83
Dołączył/a: 22 września 2015
Lokalizacja: Nowy Kisielin
Sprzęt: INTEX EX5 modyfikowany GMO

Powrót do Silniki elektryczne

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość


cron