| Biuro Turystyki Kajakowej AS-TOURS | PROZONE - wypożyczalnia kamer GoPro! | KONKURS RELACJA MIESIĄCA |

Proa

Re: Proa

Postprzez Yurek » 15 kwietnia 2018, o 08:52

No i stało się.Proa wkroczyło do świata elitarnych maszyn regatowych.Jeżeli Koncern Volvo uwierzył w ich potencjał i zaangażował Roba Denneya to będzie się działo....
Nic tylko zacisnąć kciuki i oczekiwać wyników.



volvo2.jpg
volvo2.jpg (198.78 KiB) Przeglądane 1652 razy
VolvoProa_03 (1).jpg
VolvoProa_03 (1).jpg (25.66 KiB) Przeglądane 1652 razy
VolvoProa_01.jpg
VolvoProa_01.jpg (36.6 KiB) Przeglądane 1652 razy




A propos, Krzysiu ... pamiętam jak rysowałeś "pajączaka" , o ile wyprzedziłeś swoim projektem to zacne grono ?

A...a


Y...k
Yurek
****
 
Dziękował/a : 94
Dziękowano: 76
Dołączył/a: 04 stycznia 2014
Sprzęt: proa typ te-alo

Re: Proa

Postprzez Sikor » 18 kwietnia 2018, o 09:40

No niby widzę sprzęt i komentarz przeczytałem, ale dla mnie to statek kosmiczny :lol: 8-)
Krótko i na temat.
Grupa Kajakowa "MENAŻA 07"
Avatar użytkownika
Sikor
******
 
Dziękował/a : 122
Dziękowano: 244
Dołączył/a: 16 października 2014
Lokalizacja: Radom
Sprzęt: kajak

Re: Proa

Postprzez Yurek » 19 kwietnia 2018, o 06:46

Sikor
A widzisz coś złego w kosmosie? :roll: :roll: :roll:



A...a

Y...k
Yurek
****
 
Dziękował/a : 94
Dziękowano: 76
Dołączył/a: 04 stycznia 2014
Sprzęt: proa typ te-alo

Re: Proa

Postprzez kooniu » 19 kwietnia 2018, o 23:35

Jak to proa wygra regaty to nagle wszyscy rzucą by się do budowy własnych :twisted:
Avatar użytkownika
kooniu
***
 
Dziękował/a : 105
Dziękowano: 26
Dołączył/a: 01 lutego 2016
Sprzęt: samorobka z coroplastu

Re: Proa

Postprzez drdz » 23 kwietnia 2018, o 17:08

Pilnie obserwuję kooniowe zmagania z duroplastem i trzymam kciuki za powodzenie całego przedsięwzięcia. :-).
A od siebie wrzucam kilka fotek bo wiosna, ciepło i cza na wodę.
Malowanko waka, oczywiście w gustownym szarym kolorze
Obrazek
Oraz pierwsze zdjecia nowej ama :-))).
Obrazek
Obrazek
Na mój gust, bardzo ładne. :-). Widzę tu zarysy nowej utki. :-)
tomek
drdz
***
 
Dziękował/a : 17
Dziękowano: 50
Dołączył/a: 04 grudnia 2016
Sprzęt: na razie proa

Re: Proa

Postprzez Yurek » 24 kwietnia 2018, o 05:38

Witaj wśród żywych Tomek
długo Ciebie nie było i nawet nie skomentowałeś tego ultra proa :roll: :roll: :roll:
Nowa ama???Fakt łódka prezentuje się b.ładnie.3mam kciuki.

A...a


Y...k
Yurek
****
 
Dziękował/a : 94
Dziękowano: 76
Dołączył/a: 04 stycznia 2014
Sprzęt: proa typ te-alo

Re: Proa

Postprzez drdz » 25 kwietnia 2018, o 12:41

Hej Yurku. Znasz moje zdanie na temat takich latajacych wynalazków. Z takim stosunkiem mocy do masy i na skrzydłach to juz nie ma znaczenia jaki jest kadłub. A jak peknie jakis sznurek, co przy takich obciążeniach nie jest niemozliwe, to jestaś jak to mówia dużą bańkę w plecy. To nie moje klimaty. :-(
tomek
drdz
***
 
Dziękował/a : 17
Dziękowano: 50
Dołączył/a: 04 grudnia 2016
Sprzęt: na razie proa

Re: Proa

Postprzez Yurek » 26 kwietnia 2018, o 06:45

Hi,Tomek
Lubisz nie lubisz ,podyskutować można.Cenię sobie Twoje, nawet krytyczne uwagi.Te ostatnie najwięcej wnoszą do sposobu patrzenia i oceniania. Jeśli chodzi o proa to jestem raczej otodoksem(zatwardziałym :lol: :lol: :lol: :lol: ) ale z ciekawością obserwuję nowinki i nowości.No cóż świat idzie z postępem i to wyróżnia nas....ostatnich Mohikanów....

A...a


Y...k
Yurek
****
 
Dziękował/a : 94
Dziękowano: 76
Dołączył/a: 04 stycznia 2014
Sprzęt: proa typ te-alo

Re: Proa

Postprzez myszek » 26 kwietnia 2018, o 11:10

Niestety, nigdzie nie mogę znaleźć bliższych informacji na temat tych projektów Volvo. Przypuszczam że będzie to jakaś klas regatowa do wyścigów na krótkich dystansach. Być może monotypowa i na razie mamy konkurs na najlepszy projekt. Nie wiem, nie znalazłem żadnych konkretnych reguł konkursu czy przepisów klasowych, w ogóle nic oficjalnego ze strony Volvo.

Na pewno jest kilka projektów tej klasy, znalazłem w sieci co najmniej 3. Jeden z nich to proa Roba Deneya. Drugi to taki katamaran:
volvo2.jpg
volvo2.jpg (21.98 KiB) Przeglądane 1411 razy

Trzeci wygląda najbardziej rewolucyjnie:
volvo.jpg
volvo.jpg (101.81 KiB) Przeglądane 1411 razy


Na tym tle konstrukcja Roba wygląda dyskusyjnie. Wydaje się dość lekka i prosta, np. bez zbędnego powiększania pływaków ponad potrzebę. Ciekawy jest system sterowania hydroskrzydłami, wykorzystujący małe skośne skrzydełka powyżej głównych płatów. Płetwy są zresztą obrotowo zamocowane, tak że ustawia się je "przodem do przodu" na obu halsach.
Zwraca uwagę gorsza niż u konkurencji aerodynamika. Odkryta kabina, nieoprofilowane belki, żagiel z wielką dziurą poniżej dolnego liku.
Natomiast zupełnie nie rozumiem, jaki sens ma taki jak na obrazkach sposób mocowania masztu do kadłubów. Wygląda tak, jakby maszt był trzymany w miejscu i w pionie przez kilka stalowych linek. W dodatku jest zamocowany prawie w środku pomostu. Rezultat: koszmarne obciążenia konstrukcji, pewnie większe niż w zwykłym katamaranie. Najważniejsza zaleta układu proa, jaką jest strukturalna wytrzymałość, pozwalająca na bardzo lekką budowę, została zaprzepaszczona.

Tak że jakoś mnie nie przekonuje.

pozdrowienia

krzys
Avatar użytkownika
myszek
****
 
Dziękował/a : 16
Dziękowano: 212
Dołączył/a: 29 maja 2014
Sprzęt: Nietoperz

Re: Proa

Postprzez myszek » 26 kwietnia 2018, o 11:23

O, znalazłem taki dokument:
http://sailinganarchy.com/wp-content/up ... NBmods.pdf

pozdrowienia

krzys
Avatar użytkownika
myszek
****
 
Dziękował/a : 16
Dziękowano: 212
Dołączył/a: 29 maja 2014
Sprzęt: Nietoperz

Re: Proa

Postprzez drdz » 26 kwietnia 2018, o 23:39

Hej Yurku. :-) miałem skrytykować ale myszek mnie uprzedził więc nie będę się znęcał. Ogólnie wydaje mi się że proa do regat na krótkim dystansie, po trójkacie to słaby pomysł. No chyba że ścigamy się między dwoma bojami ustawionymi w półwietrze :-). Wtedy ma to sens.
tomek
drdz
***
 
Dziękował/a : 17
Dziękowano: 50
Dołączył/a: 04 grudnia 2016
Sprzęt: na razie proa

Re: Proa

Postprzez Yurek » 27 kwietnia 2018, o 06:46

Krzysiu
wszystko o Volvo proa znajdziesz tutaj : " blurb with deep ww foil 006 - Harryproa "




A...a


Y...k
Yurek
****
 
Dziękował/a : 94
Dziękowano: 76
Dołączył/a: 04 stycznia 2014
Sprzęt: proa typ te-alo

Re: Proa

Postprzez Yurek » 30 kwietnia 2018, o 23:11

drdz napisał(a):Hej Yurku. :-) miałem skrytykować ale myszek mnie uprzedził więc nie będę się znęcał. Ogólnie wydaje mi się że proa do regat na krótkim dystansie, po trójkacie to słaby pomysł. No chyba że ścigamy się między dwoma bojami ustawionymi w półwietrze :-). Wtedy ma to sens.

Hi Tomek
a co sądzisz o tej technice wykonywania zwrotów na proa?Chyba niweluje wady klasycznego "schutingu" i nie ogranicza możliwości tej konstrukcji do regat w półwietrze :roll:
vzwrot.jpeg
vzwrot.jpeg (196.23 KiB) Przeglądane 1293 razy
vzwrot 2.jpeg
vzwrot 2.jpeg (191.99 KiB) Przeglądane 1293 razy


W sumie łódka waży 480 kg przy 15m długości i niesie 66 m/2 żagla.Więc gdzie tu zaprzepaszczono szansę na lekkość konstrukcji?

vpodnoszenie.jpeg
vpodnoszenie.jpeg (33.97 KiB) Przeglądane 1293 razy


w ogóle to chylę czoła przed geniuszem Roba Denneya i jego zespołu :||: :||: :||: .Zrobili techniczny majstersztyk

I nadal pozostaję proa-owym ortodoksem.....

A...a

Y...k
Załączniki
przekrój volvo proa.jpeg
przekrój volvo proa.jpeg (97.7 KiB) Przeglądane 1293 razy
Yurek
****
 
Dziękował/a : 94
Dziękowano: 76
Dołączył/a: 04 stycznia 2014
Sprzęt: proa typ te-alo

Re: Proa

Postprzez drdz » 5 maja 2018, o 07:59

Yurku. byłem kiedyś na tej stronie jak szukałem informacji o harryproa. Zwróć uwagę , że przy zwrocie na wiatr musisz odpaść czyli zmniejszasz prędkość "na wiatr" robiąc zwrot klasyczny ostrzysz cały czas aż do przejścia linii wiatru. Te "ślizgi" bokiem na skrzydłach robią wrażenie na rysunku ale w realu? Risky business.
Pozdrowienia z majówki :-)
Obrazek
Ostatnio edytowano 5 maja 2018, o 10:41 przez drdz, łącznie edytowano 1 raz
tomek
drdz
***
 
Dziękował/a : 17
Dziękowano: 50
Dołączył/a: 04 grudnia 2016
Sprzęt: na razie proa

Re: Proa

Postprzez drdz » 5 maja 2018, o 10:40

Tak BTW to rozmyślam nad zrobieniem w tym sezonie nowego żagla. Ile metrów powinno wystarczyć, i czy taka lekka plandeka będzie odpowiednim materiałem ? Oczywiście kleszcze kraba, choć kolega namawia mnie na żagiel lugrowy a sam zastanawiam się nad rozprzowym. Nie ma chyba nic prostszego do wykonania, a charakterystyki wg Marchaja nie są wcale takie kiepskie jak człowiek myśli o spokojnej żegludze bez "piłowania" pod wiatr :-)
tomek
drdz
***
 
Dziękował/a : 17
Dziękowano: 50
Dołączył/a: 04 grudnia 2016
Sprzęt: na razie proa

Re: Proa

Postprzez kooniu » 5 maja 2018, o 11:05

Dziś pierwszy ciepły dzień - ale ja oczywiśvie pracuje :evil: wiec wyskoczyc na wodę szans nie ma, a mam do przetestowania małe kleszcze kraba. Na razie robota przy proa stanęła z tzw. przyczyn obiektywno-prozaicznych :(
Avatar użytkownika
kooniu
***
 
Dziękował/a : 105
Dziękowano: 26
Dołączył/a: 01 lutego 2016
Sprzęt: samorobka z coroplastu

Re: Proa

Postprzez Yurek » 12 maja 2018, o 09:05

kooniu napisał(a):Dziś pierwszy ciepły dzień - ale ja oczywiśvie pracuje :evil: wiec wyskoczyc na wodę szans nie ma, a mam do przetestowania małe kleszcze kraba. Na razie robota przy proa stanęła z tzw. przyczyn obiektywno-prozaicznych :(


:&&: :&&: :&&:
3mam kciuki

A...a

Y...k
Yurek
****
 
Dziękował/a : 94
Dziękowano: 76
Dołączył/a: 04 stycznia 2014
Sprzęt: proa typ te-alo

Re: Proa

Postprzez Yurek » 12 maja 2018, o 09:24

[quote="drdz"]Yurku. byłem kiedyś na tej stronie jak szukałem informacji o harryproa. Zwróć uwagę , że przy zwrocie na wiatr musisz odpaść czyli zmniejszasz prędkość "na wiatr" robiąc zwrot klasyczny ostrzysz cały czas aż do przejścia linii wiatru. Te "ślizgi" bokiem na skrzydłach robią wrażenie na rysunku ale w realu? Risky business.
Pozdrowienia z majówki :-)
Hi,Tomek
Ja nieśmiało domyślam się że cała koncepcja , w tym i zwroty, a zwłaszcza ich skuteczność zostały dokładnie przetestowane w badaniach modelowych.Innowacyjność tej metody niejako wymusza dokładne jej przebadanie.Żaden jacht (w tym i te klasyczne)nie wykona zwrotu przez sztag bez utraty prędkości.Większość także traci przynajmniej częściowo wysokość na wiatr.W przypadku tego proa to zjawisko praktycznie nie powinno wystąpić.Od wiatru odpada dziób ,natomiast rufa nabiera wysokości.Całość nie traci wysokości na wiatr.Dryf boczny w proa praktycznie nie występuje.Jeśli natomiast pokusimy się o wybranie żagla kiedy odpadający dziób spowoduje że jacht znajdzie się w pozycji-kursie baksztag to przyśpieszymy sam zwrot i start na nowym bejdewindowym halsie.

A...a

Y...k
Yurek
****
 
Dziękował/a : 94
Dziękowano: 76
Dołączył/a: 04 stycznia 2014
Sprzęt: proa typ te-alo

Re: Proa

Postprzez drdz » 14 maja 2018, o 23:24

w te badania modelowe szczerze wątpię. Obejrzyj sobie zdjęcia z prób stateczności tego konceptu. Nie sadzę by mogli sobie pozwolić na coś więcej.
tomek
drdz
***
 
Dziękował/a : 17
Dziękowano: 50
Dołączył/a: 04 grudnia 2016
Sprzęt: na razie proa

Re: Proa

Postprzez Yurek » 15 maja 2018, o 06:28

Tomek
wrzuć linka,nie mogę znależć tych zdjęć.

A...a


Y...k
Yurek
****
 
Dziękował/a : 94
Dziękowano: 76
Dołączył/a: 04 stycznia 2014
Sprzęt: proa typ te-alo

Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do Wielokadłubowe

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 3 gości


cron