| Biuro Turystyki Kajakowej AS-TOURS | PROZONE - wypożyczalnia kamer GoPro! | KONKURS RELACJA MIESIĄCA |

Znalezione wyniki: 2

Wróć do listy podziękowań

Mój sposób na LongTail

Mariusz mnie już zdradził więc idąc za ciosem oznajmiam szanownym koleżankom i kolegom że stałem się posiadaczem napędu Long Tail. :D

Żeby tak było musiałem go sobie najpierw zrobić, bo kupić fajnie ale zrobić fajniej.
Przy okazji musiałem podciągnąć swoje umiejętnożci spawalnicze i tokarka nie jest już dla mnie urządzeniem z kosmosu .
Wspominałem już na forum że zamierzam go zastosować na tratwie ale nie wykluczone że pokuszę się kiedyś o jakąś łódkę ale taką konkretnie pod long tail.

Do rzeczy.
Nie robiłem zdjęć przy pracy bo to kłopotliwe kiedy jest się ubabranym w smarach po szyję więc opisowo przybliżę konstrukcję.
Budowa trwała około pięciu sobót.
Materiały zdobywałem na złomie lub okolicznych hurtowniach.
Wsparło mie dwóch tokarzy za przysłowiową flaszkę.
Postaram się wymienić elementy z jakich zbudowałem napęd a także przybliżony koszt choć to tędzie trudne bo niektóre materiały już miałem a i pamięć zawodna.
Elementy od strony silnika:
- osłony wału (i konwertera)
talerz mocujący blacha 4mm gwint w bloku silnika M8 śruby zwykłe z podkładką poszerzoną wkręcone na klej do gwintów Loctite 243
konwerter rura 50 (ścianka 1,5) z nasuniętą na nią taką samą rurą tyle że dłuższą i przeciętą po długości, aby móc w nią wsuwać osłonę wału i zacisnąć obejmami GBS 51-55 http://www.obejmy.pl/oferta/www/obejmy/obejma_gbs_w1_m.jpg
http://mw2.google.com/mw-panoramio/photos/medium/108448833.jpg
http://mw2.google.com/mw-panoramio/photos/medium/108448836.jpg
osłona wału częściowo rura 50, zwężka symertryczna w celu przejścia na rurę 32 (ścianka 2)
ostroga - rura dopasowana średnicą do 32 z dwoma nagwintowanymi otworami M8. Sama ostroga to dwa płaskowniki około około 25x3 wygięte i zespawane razem , potem wycięty kształt ostrogi,wkręty mocujące M8 nierdzewka z łbem na imbus
http://mw2.google.com/mw-panoramio/photos/medium/108448858.jpg
w grubszej części osony wału łożysko 6240ZZ a dalej w rurze 32 tuleje ślizgowe
-połączenie z wałem silnika i wał napędowy
do połączenia wałka silnika i wału napędowego zastosowałem wałek wytoczony z pręta 32 (gatunku stali nie paniętam ale kolega w hurtowni właśnie tą mi polecił na tego typu sprawy,tokarz mówił że bardzo dobra )
element sprzężający wał silnika z wałem napędowym wykonano według tego rysunku (choć były pewne zmiany...np przegwintowałem otwory na śruby mocujące (zamiast klina) na M5)
http://mw2.google.com/mw-panoramio/photos/medium/108476438.jpg
Jak widać łożyskowanie to dwa łożyska 6204 2R (d=20,D=47,B=14)
poniżej zapasowy element który wytoczono dodatkowo założone ma perścienie Segera żeby dodatkowo umocować łożyska w elemencie któty pracuje w tej chwili w LT tego nie ma
http://static.panoramio.com/photos/medium/108554336.jpg
http://static.panoramio.com/photos/medium/108554339.jpg
na końcu wału wyfrezowano wpust w który wchodzi pióro właściwego wału napędowego (dość ciasno spasowane ale na tyle luźno żeby można było rozłączać elementy do transportu.

-wał napędowy
wykonany z pręta 20 stal utwardzana powierzchniowo i chromowana,pręt kupiony w firmie zajmucjącej się hydrauliką siłową, stosowany w tłoczyskach siłowników,na końcu wytoczony stożek pod śrbę wraz z frezem na klin, na drugim końcu wspomniane wcześniej pióro.
http://mw2.google.com/mw-panoramio/photos/medium/108448860.jpg
http://mw2.google.com/mw-panoramio/photos/medium/108448856.jpg
http://mw2.google.com/mw-panoramio/photos/medium/108448858.jpg
Wał obraca się w tulejach ślizgowych wytoczonych z tworzywa którego nazwy niestety nie pamiętam (jakiś rodzaj poliamidu) polecono mi go zamiast teflonu, bo na teflon nie było mnie stać,w ostatniej tulei ( tej w wodzie) rowek na oring 20x4, zobaczymy jak się sprawdzi ten materiał na razie jest ok.Nad każdą tuleją kalamitka tulei jest trzy.
-mocowanie silnika
-Płaskownik 30x3 z boku przyspawane pierścienie do mocowania rumpla, śruby dociskowe M8 ,Uchwyt pawęży z profila zamkniętego z wyciętą jedną ścianką i przyspawaną tulejką w osi obrotu silnika ,rumpel rurka z przyspawaną na końcu kulką tłoczoną z blachy
http://mw2.google.com/mw-panoramio/photos/medium/108448838.jpg
http://mw2.google.com/mw-panoramio/photos/medium/108448841.jpg
http://mw2.google.com/mw-panoramio/photos/medium/108448847.jpg

sterowanie przepustnicą - stara klamka hamulca rowerowego, linka ,pancerzyk
http://mw2.google.com/mw-panoramio/photos/medium/108448850.jpg

Pływałem na śrubie 6,5'' Hi Power mam jeszcze od Mariusza 7''standard ale w ferworze nie oblatałem.
Koszty (mocno z grubsza)
silnik 350 zł
wał 80 zł
tuleje 30 zł
rury osłonowe 100 zł
wał konwertera 6 zł
reszta stali 30 (także ze złomu)
śruba 100 (tak z grubsza Mariusz)moje nadal nie zapłacone bo dla Mariusza pieniądz nie gra roli :-)
łożyska,śruby,obejmy,oringi itp. 100 zł
Pan Balcerek tokarz 50 zł
Pan Czesiu 15 zł (trzy nalewki gorzkie) :mrgreen:
niezliczona ilość piwa żubr dla właściciela warsztatu ;)
SUMA OKOŁO: 861 zł

http://mw2.google.com/mw-panoramio/photos/medium/108448795.jpg
http://mw2.google.com/mw-panoramio/photos/medium/108448822.jpg
http://mw2.google.com/mw-panoramio/photos/medium/108448826.jpg
Filmik
https://www.youtube.com/watch?v=kIWzzWdZX_0

Konkluzja:
Działa. :)
Na pożyczonej z mariny łódce pontonokształtnej w dwie osoby idzie pod prąd na minimalnych obrotach, wnioskuję że do mojej tratwy płynącej wyłącznie z prądem wystarczy, a potem może jakaś łódeczka powstanie....? (ale taka smukła longtajlowa) 8-)

Budować czy kupić?
Ja buduję co popadnie bo lubię, jak ktoś nie lubi to kupić, bo gdyby policzyć nie tylko materiały ale i koszty pracy, prądu i innych takich tam to pewnie koszt podobny.
Pewnie nie wyczerpałem tematu ale resztę niech powiedzą zdjęcia i filmik.
I pamiętajcie:
...”nikomu nie wolno się z tego śmiać” :D
Gdybym o czymś istotnym zapomniał to można dopytać a ja jak będę umiał to dopowiem ;) .
przez bialyy
24 czerwca 2014, o 21:25
 
Skocz do działu
Skocz do tematu

Nie masz wystarczających uprawnień, aby przeglądać ten dział.
przez SCHWIMMWANNEN
10 lipca 2014, o 15:13
 
Skocz do działu
Skocz do tematu

cron