W ostatni weekend udało się szczęśliwie zamknąć projekt pod roboczą nazwą "Międzyodrze - rozpoznanie 2020". Dużo można by napisać, ale czy ktoś chciałby to czytać...
Żeby jakoś zgrabnie zakończyć, przedstawię w liczbach swoje opracowanie na ten temat.
Obszar, który był przedmiotem mojego zainteresowania to obwałowany teren pomiędzy Odrą Wschodnią zwaną Regalicą, a Zachodnią. Od północy kończy się na Kanale Skośnica, a od południa miejscem gdzie obie Odry rozdzielają się. Teren ten jest objęty ochroną krajobrazową pod nazwą "Dolina Dolnej Odry". Rozpiętość wzdłużna to 26,8km, a poprzeczna to niespełna 2,5km. Pierwotna długość wałów przeciwpowodziowych to 58,3km, ale obecnie w dużej części wały są rozmyte, zniszczone przez dziki i bobry oraz pokryte refulatem. Najbardziej interesujące z historycznego punktu widzenia są obiekty hydrotechniczne i nieliczne pozostałości dróg i mostów. Naliczyłem od strony zachodniej obiekty żelbetowe wyposażone w pojedyncze wrota wsporne z mostami w ilości 5 szt. Na całej długości wałów usytuowanych jest 20 śluz żelbetowych o parametrach 30 m x 6m z podwójnymi wrotami wspornymi (w tym 5 z mostami). Oraz dwie śluzy ceglano-kamienno-żelbetowe o wymiarach 73m x 12m (jedna z mostem). Oprócz tego naliczyłem 5 konstrukcji przewałowych do przelewu fali powodziowej (2 niekompletne bez stalowego przęsła). Wszystkie obiekty pochodzą z lat 20-30 XXw. W kwestii obszaru wodnego, niektóre źródła podają długość wszystkich kanałów na ok 200km. W rzeczywistości na interesującym mnie terenie skalkulowałem ich łączną długość na ok.120km. W pewnym procencie są one jednak całkowicie niedrożne z uwagi na postępującą eutrofię. Na uwagę zasługują jeszcze zachowane trzy pompownie, z których jedna została zagospodarowana przez miłośników ptaków z OTOP. Niestety obecnie miejsce padło ofiarą wandali. Na koniec warto wspomnieć o niezachowanym stalowym moście z miejscowości Gartz, oraz widocznych jeszcze w kilku miejscach pali drewnianych mniejszych mostków na terenach dróg wodnych. Ciekawostką są również kamienne słupki drogowe na przebiegu obwałowania, świadczące o dawniejszej możliwości objazdu terenu. Można by tak długo, ale po co zanudzać. Załączam zdjęcie mostu i mapy sprzed przebudowy terenu Międzyodrza. 10113493.jpg Międzyodrze 1903r.jpg